Hopp direkte til innhold - Hopp direkte til Søk

Advokat, advokathjelp - finn advokat i Oslo, Bergen, Trondheim m.m

Egen ordning for forbrukerklager i EU

Stadig flere handler i utlandet via Internett eller på utenlandsreiser. Forbrukernes rettigheter er avhengig av hvor varen er kjøpt. Det store skillet går mellom varer kjøpt i EU-land og varer kjøpt i land utenfor EU.

Oppdatert 02.10.2014 | Emner: Kjøp, salg og leie , Reklamasjon , Klagefrist , Handle på Internett , Angrefrist , Kjøp av tjenester , Kjøp av brukte gjenstander , Kjøp av nye gjenstander , Rett til å holde tilbake betaling

Hos Forbruker Europa, som er en del av Forbrukerrådet, kan du få råd ved kjøp av varer og tjenester i et annet EU-land eller Island. Forbruker Europa gir råd og veiledning i forbindelse med klagen og er også behjelpelig med å sende din klage til klagenemnder i Europa.

Du kan også få bistand ved tvister. Kontoret har siden 1. januar 2006 erstattet den tidligere ordningen med "clearing houses" i hvert EU-land for å bistå forbrukerne. Forbruker Europa er en del av EEC nett og finansieres av Forbrukerrådet og EU-kommisjonen. Tjenestetilbudet er organisert under Forbrukerrådet.

www.forbrukereuropa.no finner du mer informasjon, kontaktopplysninger og klageskjemaer.

Relaterte artikler

Billig saksbehandling i klagenemnder

Oppdatert 18.09.2013 | Emner: Kjøp, salg og leie , Reklamasjon , Klagefrist , Handle på Internett , Angrefrist , Kjøp av tjenester , Kjøp av brukte gjenstander , Kjøp av nye gjenstander , Rett til å holde tilbake betaling

Det offentlige Forbrukertvistutvalget har myndighet til å avgjøre tvister om forbrukeres kjøp av varer og tjenester. I tillegg har en rekke bransjer egne klagenemnder der Forbrukerrådet er representert. Saksbehandlingen er gratis for forbrukere.

Les mer om forbrukerklager

Forbrukere har angrerett ved netthandel

Oppdatert 10.10.2014 | Emner: Kjøp, salg og leie , Reklamasjon , Handle på Internett , Angrefrist , Kjøp av tjenester , Kjøp av nye gjenstander

Forbrukere som har inngått en kjøpsavtale ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler, har som hovedregel angrerett etter reglene i angrerettloven. Dette innebærer at du som forbruker kan ombestemme deg også etter at varen er levert.

Les mer

Forsinkelsesrente ved sen betaling

Oppdatert 02.10.2014 | Emner: Kjøp, salg og leie , Kjøp av tjenester , Kjøp av brukte gjenstander , Kjøp av nye gjenstander

Dersom du betaler en faktura for sent, kan kreditor kreve såkalt forsinkelsesrente.

Les mer om forsinkelsesrente ved sen betaling

Mange tvister om bilkjøp

Oppdatert 02.10.2014 | Emner: Kjøp, salg og leie , Reklamasjon , Kjøp av brukte gjenstander , Rett til å holde tilbake betaling

Feil eller mangler ved bilkjøp topper Forbrukerrådets liste over klagesaker, deretter følger leie av boliger og kjøp av mobiltelefoner. Som forbruker har du krav på at den varen eller tjenesten du kjøper skal være i tråd med det du avtalte med selgeren.

Les mer om tvister ved bilkjøp

Pass på klagefristen ved kjøp av vare eller tjeneste

Oppdatert 21.08.2014 | Emner: Kjøp, salg og leie , Heve boligkjøp , Reklamere boligkjøp , Kjøp og salg , Reklamasjon , Klagefrist , Kjøp av brukte gjenstander , Kjøp av nye gjenstander , Forsikringer , Meldefrist , Forsikringskrav , Erstatning

Hvis du oppdager feil eller mangler ved en vare eller tjeneste, må du ta mangelen opp med selgeren innen rimelig tid. Mange forbrukere taper sine rettigheter fordi de klager for sent, og advokatenes råd er å klage så snart du oppdager problemet.

Les mer om klagefrist på varekjøp

Treff i Finn advokat

Totalt 1778 advokater innen Kjøp, salg og leie.

Til toppen
Utgiver:
Den norske Advokatforening
Org.nr:
936575668
Adresse:
Kristian Augusts gate 9, 0164 Oslo
Telefon:
22 03 50 50
Ansvarlig redaktør:
Merete Smith
Redaktør:
Baard Amundsen
Fagredaktør:
Per Racin Fosmark
Webredaktør:
Pål Vegar Binde
Advokatforeningen
Alt materiale på disse nettsider er opphavsrettslig beskyttet