Vare fra Tise kom for sent

Publisert: 05.06.2018

Jeg avtalte med en som selger brukte varer på appen Tise at hun skulle sende et par sko, og hun lovte at de rakk å komme frem til 17.mai (hele formålet med varen). De kom nå og nå behøver jeg ikke varen. Selger nekter å motta varen i retur og refundere pengene, selv om avtalen rundt kjøper er brutt. Hvilke rettigheter har jeg? Hvis varen sendes i retur, kan hun nekte å gi meg pengene tilbake?

Svar:

Hvis du spør om hva som er rett og riktig, så er svaret nei. Hvis du spør om hva som er praktisk mulig at hun kan finne på, så er svaret ja. Hun kan holde igjen pengene, og håpe at du ikke gidder å forfølge saken fordi det blir for dyrt. Bare gebyret for å få saken opp i Forliksrådet er 1130 kroner.

Verden er full av drittsekker. En god markedsplass har regler for å holde dem i sjakk. Hos Amazon og på eBay går det f.eks. an å legge igjen negative tilbakemeldinger. Jeg sjekket nettsiden til Tise nå, og fant ingen tegn på at det var mulig å gjøre noe tilsvarende der. De fraskriver seg alt ansvar. Dette er et sterkt argument mot å bruke Tise, og noe som du kan gjøre alle dine venner og forbindelser oppmerksom på gjennom Facebook og andre sosiale medier.

Del denne artikkelen: