Feilaktig trukket i lønn

Publisert: 06.04.2020

Arbeidsgiver betaler ikke lønn og sluttoppgjør. Vært ansatt fra 20.02.18 til 29.02.20. Kontrakt(1) 20.02.18- Rotasjon 4 uker på og 2 uker av. Jobbet kontinuerlig i 9 uker uten hviletid. Ble enig om å få ekstra betalt for å jobbe de 2 ukene jeg hadde off-tid. Dette ble betalt mai 18. Kontrakt(2) 01.05.18-nytt prosjekt. Arbeidsgiver sa mai 18-lønn var dobbelt betalt (noe som ikke stemmer), slik at februar 20-lønn bortfaller. Kontraktene har forskjellige lønnssatser og har ingen sammenheng. Har de lov til å gjøre det?

Svar:

Nei, det er ikke anledning for arbeidsgiver å foreta trekk i lønn uten at dette er forhåndsavtalt. Du kan ta forholdet opp med Arbeidstilsynet.

Med vennlig hilsen, advokat Ådne Jareld

Del denne artikkelen: