Feil beløp på faktura

Publisert: 12.11.2019

Bestilte noen varer i en norsk nettbutikk. I ordrebekreftelsen så står hele beløpet inkludert mva, frakt og porto. Pakken sendes via postoppkrav. Pakken ankommer post-i-butikk, og jeg får opplyst hentekode og beløpet å betale fra posten tilsendt per e-post. Beløpet som ble oppgitt at jeg skulle betale, samsvarte ikke med beløpet som stod på ordrebekreftelsen, og beløpet var 1000,- lavere. Jeg betaler, og går. 3 mnd senere får jeg faktura for utestående beløp, for deres feil. Må jeg betale?

Svar:

I utgangspunktet er det avtalen du har inngått som er den gjeldende. Det har ikke gått slik lang tid at passivitet/foreldelse eller lignende forhold hos kreditor anses å være relevant. Hvis noen gjør en tastefeil eller lignende, og den opprinnelige avtalen likevel er klar og forståelig, er man normalt bundet av den avtalen man har inngått.

Med vennlig hilsen, advokat Ida Helene Braastad Balke

Del denne artikkelen: