Reklamasjon

Kjøpe tilbake katt pga avtalebrudd

Publisert: 23.02.2019

Jeg solgte en katt av rasen Hellig Birma 20/12 - 18, til en dame, pga en avtale vi inngikk, nå har hun brutt den avtalen. Katten er chippet, registrert på meg ennå. Vi skrev ingen kontrakt i forbindelse av salget. Nå ønsker jeg å kjøpe katten tilbake. Hvilke mulighet har jeg og hvordan går jeg frem med dette?

Les mer

Dyrere fliser på bad enn forventet

Publisert: 31.01.2019

I blokken jeg bor i har nå samtlige leiligheter pusset opp badet på grunn av nye rør som måtte legges inn i hele bygget. I den anledning fikk alle tilbud om å pusse opp badet fra firmaet som skulle utføre jobben. Tilbudene var standard pakker, men jeg ønsket noe litt utenom de vanlig pakkene. Jeg gikk da for noen fliser som var større enn standard. I kontrakten står det at merkostnader vil påløpe. Når jeg fikk faktura står det at prisen var 600 kr pr km2. Dette var ikke opplyst. Er dette lovlig?

Les mer

Kjøpt valp med falsk stamtavle

Publisert: 16.11.2018

Pomeranian valp med falsk stamtavle, ikke godkjent klubb. Annonse, kjøpekontrakt, stamtavle sier Pomeranian. DNA-test viser blanding. Oppdretter tar inn drektige tisper fra "luguber" oppdretter i Latvia. Oppdretter nekter, men tilbyr å ta tilbake valpen. Vi er blitt så glad i hunden, og ønsker selvsagt å beholde den. Har jeg rett til refusjon da selger har tilbudt tilbakelevering? Mye ble avslørt om denne klubben i Svindeljegerne på TV3. Hunden har også diverse arvelige sykdommer.

Les mer

Vare fra Tise kom for sent

Publisert: 05.06.2018

Jeg avtalte med en som selger brukte varer på appen Tise at hun skulle sende et par sko, og hun lovte at de rakk å komme frem til 17.mai (hele formålet med varen). De kom nå og nå behøver jeg ikke varen. Selger nekter å motta varen i retur og refundere pengene, selv om avtalen rundt kjøper er brutt. Hvilke rettigheter har jeg? Hvis varen sendes i retur, kan hun nekte å gi meg pengene tilbake?

Les mer

Gjentagende problem med fjæring på bil

Publisert: 03.04.2018

Kjøpte bil av forhandler. Etter en stund viste det seg å være en feil med luftfjæringa på bilen. De reparerte bilen, men dette skjedde på nytt 2 ganger til med bare et par-tre ukers mellomrom. Nå har det skjedd en fjerde gang. Er dette god nok grunn til å kunne heve kjøpet?

Les mer

Må frakte båt langt for å få den reparert

Publisert: 03.04.2018

Kjøpte ny båt (23 fot) på båtmesse i mai 2013. En feil jeg har klaget på og selger har sagt han vil fikse om jeg bringer båten til Hitra i Trøndelag, jeg bor langt unna. Er det rett at jeg må bringe båten til hans verksted når han har solgt en båt med feil på? Feilen er at fabrikken som har bygd båten har brukt svartstål skruer i skrogsammen føyningen (bak fenderlist) som gjør at det renner rust vann ned over båten. Det skal være rustfrie skruer. Antatt arbeidstid ca.2-3 dager.

Les mer

Reklamere på bruktbil

Publisert: 03.04.2018

25. september kjøpte jeg en bil hos privatperson for ca 60 000 kroner. Nå i mars har bilen vært på EU-kontroll, og jeg har fått beskjed om at reparasjonskostnadene vil komme på 37 000. Dette er feil på bilen som jeg ikke har blitt forespeilet da jeg kjøpte den, blant annet rust i bærende elementer. Jeg ønsker selvfølgelig å heve kjøpet, men lurer på hvilke rettigheter jeg har i denne sammenhengen. Har jeg krav på dette?

Les mer

Kjøper klager på fuktskade i bobil

Publisert: 09.03.2018

Bestefar kjøpte en bobil i fjor importert fra Tyskland, men solgte den videre etter 6 uker. Den nye eieren har nå fått påvist fuktskader for til sammen 65 000,-. Fabrikken i Tyskland har sagt seg villig til å reparere den under forutsetning av at ny kjøper koster bilen til Tyskland. Hvis bilen blir reparert i Norge, dekker fabrikken i Tyskland halvparten av kostnadene. Har ny kjøper et krav mot bestefar på å få dekket den andre halvparten av kostnadene, eller krav på at bestefar skal betale turen?

Les mer

Får ikke reklamere på vare kjøpt på lagersalg

Publisert: 09.03.2018

Jeg kjøpte i november ett par sko jeg hadde ønsket meg en stund, på lagersalg. Skoene har en glidelåsfunksjon som nå har røket, noe uforståelig. Jeg tok kontakt med importøren og får følgende svar: "Varer man kjøper på sample sale får man dessverre ikke reklamert på. Det er varer vi selger for -70 % om ikke mer. Jeg ville hørt med en skomaker om de kan fikse glidelåsen.". Mitt spørsmål er: Er dette greit? Kan de forbeholde seg retten til å ikke tilby reklamasjon på nedsatte varer?

Les mer

Heve kjøp av russebuss

Publisert: 21.02.2018

Vi har kjøpt en russebuss som vi overtok for 8 måneder siden. Selger oppga ingen avvik ved kjøp. Nå i ettertid har vi funnet ut at taket er fult av hull og vi har en stor vannlekkasje i bussen grunnet dette. Selger ønsker ikke å la oss heve kjøpet eller gi oss erstatning da de mener det er egenforskyldt. I kontrakten står det selges "as is". Hvilke rettigheter har vi? Kan vi kreve noe tilbake? Vi har holdt tilbake siste del av kjøpesummen, og de krever å få betalt resten.

Les mer