Kjøp og salg av nye gjenstander

Nettbutikk klarer ikke levere PC

Publisert: 15.10.2020

Jeg har kjøpt en bærbar pc fra en norsk nettbutikk på 1700 NOK og jeg betalt pengene ved Vipps og fikk en bestilt godkjenning fra nettbutikken, men akkurat nå de selger denne bærbar pc på 23 000 NOK i nettbutikken og de har sendt en melding til meg at den er gått ut (selv om de har flere i lager og selger at man kan se i nettbutikken) så vi kansellert din bestillingen og betaler tilbake din penger, de lyver i stedet for å si unnskyld. Er noe regler at beskytte kunde rett i denne situasjonen?

Les mer

Hvem skal lastes for manuell fakturafeil?

Publisert: 22.09.2020

For to måneder siden kjøpte jeg et plagg via en nettbutikk. Jeg valgte å betale med faktura og den er oppgjort iht betalingsfristen. Nå har butikken plagget kommer fra gjort en manuell feil slik at faktura er annullert og selskapet som utstedte faktura har gitt beskjed om at jeg har penger til gode (ikke fått disse pengene på konto). Har butikken da krav på å få igjen disse pengene de nå har «overført» til meg?

Les mer

Føler seg lurt etter laptop-kjøp

Publisert: 02.09.2020

Jeg har kjøpt en laptop fra en forhandler. Jeg ble fortalt at det var en demovare som hadde stått 3 måneder i butikken. Da jeg kom hjem oppdaget jeg noen bulker, men tenkte ikke noe mer på det. Noen måneder senere begynte skjermen å flikre, og da oppdaget jeg gjennom lenovo sin garanti at laptopen var fire år gammel. Her har jeg tydelig blitt løyet til og svindlet. Problemet er at jeg ikke har noen håndfaste beviser, og det blir ord mot ord. Hvilke rettigheter har jeg?

Les mer

Heve bobilkjøp

Publisert: 02.09.2020

Vi har kjøpt en bobil som vi ikke er fornøyd med. Vi har måttet fikse radioen selv, da den krevde passord og brukermanual som skulle inneholde passord var ikke i bilen. Vi måtte fikse lås i dørene som ikke var i orden etter utlevering. Madrass manglet, som vi vi selv fiksa bestilling på som vi ikke får glede av pga lang leveringstid. Knapp falt av som måtte bestilles, dør måtte fikses da vi måtte bruke unødvendig makt for å få igjen. Skriftelig mail er sendt der vi ønsker å heve kjøpet. Avvist.

Les mer

Reklamasjon på drill

Publisert: 02.09.2020

Nettbutikk avviser reklamasjonskrav på drill og påstår skrapemerker på siden av metallchuck er tegn på overbelastning frå brukerens side. Noko det åpenbart ikkje er, men snarere tegn på bruk ved trang tilkomst. Deretter påstår dei at forbrukerkjøpsloven §18 ilegger forbrukeren bevisbyrden og fraskriver seg videre bevisplikt. Er dette riktig tolkning av loven? I tillegg har bedriften fått produktet reparert uten samtykke og fakturert for det. Det overasker meg om det er lov.

Les mer

Får ikke levert stoler som er betalt

Publisert: 02.09.2020

Jeg har betalt kr 15 000 for 6 stoler, selskapet har kun levert 3. Selskapet har drevet med systematisk svindel over mange år, mange som meg som har blitt lurt. Namsmannen finner intet til utlegg, fordi penger blir sendt til eiers privatkonto. Eier har ingen privatformue, all formue er registrert på samboeren som VAR styremedlem da jeg kjøpte varene. Kan samboeren bli personlig ansvarlig for ikke å oppfylle plikter som styremedlem? Hvordan går jeg fram? Sender gjerne mer info. ved behov.

Les mer

Reklamasjon på bil

Publisert: 05.06.2020

Jeg kjøpte en bil av en forhandler for to år siden. Bilen var ikke i den stand selgeren mente den skulle være. Jeg har fått rettshjelp av en advokat. Men jeg lurte på hva skjer med rettssaken hvis forhandler går konkurs.

Les mer

Feil på ny bil

Publisert: 05.03.2020

Jeg har kjøpt en bil fra bilforhandler og tok lån på det. Bilen er over 100 000 kroner. Kjøpt den 8.11.19. Opplevde første feil og det var vannlekkasje inne bilen i 28.11.19. Bilen tatt på verksted første gang i 6.12.19, etter langt diskusjon med bilselgeren. Bilen levert til selgeren på torsdag 5.12 og tatt på verksted på tirsdag 10.12, selv jeg sa at jeg avhengig av bilen. Problemet var ikke løst og tatt kontakt med selgeren igjen (tok 6 dager for å svare meg). Kan jeg reklamere?

Les mer

Kjøper klager på brukt fryser

Publisert: 11.02.2020

Jeg har solgt en nyere brukt fryser på Finn. Den har fungert problemfritt hos oss, og vi solgte den fordi vi hadde behov for en større. Dagen etter klager kjøper på at fryser ikke blir kald. Han sier at den ble transportert liggende, men at den stod oppreist tre timer før den ble skrudd på. Jeg kan ikke forstå annet enn at den må ha blitt skadet under transport. Kjøper dumpet fryseren foran vår inngangsdør, krever pengene tilbake og hevder han har kjøpt en fryser som ikke virker. Hvem har rett?

Les mer

Import av varer som er fritatt toll

Publisert: 15.01.2020

Ved import av varer som er fritatt toll/mva så har Posten begynt å legge på et fortollingsgebyr som man ikke får refundert selv om Tolletaten gjør om fortollingen og bekrefter at det er fritatt. Har de (Posten) lov til det? Tidligere fikk man det tilbakebetalt når man fikk saken godkjent hos Tolletaten (fikk først tilbake feilaktig toll fra Tolletaten og deretter gebyret fra Posten). Gjelder import av kunst i dette tilfellet.

Les mer