Kjøp av brukte gjenstander

Fikk en båt gratis – den lekker som en sil

Publisert: 15.01.2018

Eg fikk en båt gratis på finn.no. Eier sa ikkje at båten lekker som en sil! Hva kan jeg da gjøre/kreve?

Les mer

Mistenker at bruktbil er kollisjonsskadet

Publisert: 15.01.2018

Jeg har kjøpt en bruktbil av et bilfirma og mistenker at bilen har vært kollisjonsskadet. Jeg har vært i kontakt med merkeverksted og forsikringsselskap for å sjekke om de har noen skadehistorikk på bilen, men ingen av dem vil gi ut opplysninger grunnet personvern til tidligere eiere. Har jeg ikke som nåværende eier av bilen rett til å få ut opplysninger som dette?

Les mer

Bilkjøp – mange tvister om bilkjøp

Publisert: 13.08.2015

Feil eller mangler ved bilkjøp topper Forbrukerrådets liste over klagesaker, deretter følger leie av boliger og kjøp av mobiltelefoner. Som forbruker har du krav på at den varen eller tjenesten du kjøper skal være i tråd med det du avtalte med selgeren.

Les mer

Forbrukerklage – gratis saksbehandling i klagenemnder

Publisert: 13.08.2015

Det offentlige Forbrukertvistutvalget har myndighet til å avgjøre tvister om forbrukeres kjøp av varer og tjenester. I tillegg har en rekke bransjer egne klagenemnder der Forbrukerrådet er representert. Saksbehandlingen er gratis for forbrukere.

Les mer

Forbrukerklage – egen ordning for forbrukerklage i EU

Publisert: 12.08.2015

Stadig flere handler i utlandet via Internett eller på utenlandsreiser. Forbrukernes rettigheter er avhengig av hvor varen er kjøpt. Det store skillet går mellom varer kjøpt i EU-land og varer kjøpt i land utenfor EU.

Les mer

Sen betaling – forsinkelsesrente ved sen betaling

Publisert: 12.08.2015

Dersom du betaler en faktura for sent, kan kreditor kreve såkalt forsinkelsesrente.

Les mer

Pass på klagefristen ved feil eller mangler

Publisert: 05.08.2015

Hvis du oppdager feil eller mangler ved en vare eller tjeneste, må du ta mangelen opp med selgeren innen rimelig tid. Mange forbrukere taper sine rettigheter fordi de klager for sent, og advokatenes råd er å klage så snart du oppdager problemet.

Les mer