IT og internett

Skriftlig avtale om kjøp av ski?

Publisert: 21.02.2018

Jeg la nylig et par ski, montert med bindinger ut på finn.no, og jeg ble raskt kontaktet av en som lurte på om jeg var villig til å selge kun ski, uten binding. Dette sa jeg meg villig til og vi ble enige om en pris på 4000kr, inkl feller. Vi avtalte at han skulle komme å hente skia når han var kommet hjem fra en tur han skulle på. Siden har jeg ikke hørt noe, og kjøper svarer ikke på meldinger sendt gjennom finn.no. Bindinger er demontert og hullene er plugget. Hva gjør jeg nå?

Les mer

Kjøper som ikke henter betalt vare

Publisert: 21.02.2018

Solgte en vare på finn.no. Kjøper forhåndsbetalte men henter ikke/ordner frakt. Har purret, men ingenting skjer fra kjøpers side. Kjøper er firma, jeg er privatperson. Hva kan jeg gjøre? Kjøper betalte for over seks måneder siden!

Les mer

Krav om digital tilgjengelighet

Publisert: 13.02.2018

I dagens høyteknologiske samfunn er telefonen et viktig bindeledd mellom privatperson og tjeneste, men er det pålagt på noen måte å være tilgjengelig på telefon eller andre digitale kommunikasjonsplattformer? Eller kan jeg kvitte meg med telefon og e-post så lenge jeg har postadresse?

Les mer

Feilbestilling hos NSB

Publisert: 13.02.2018

Jeg gjorde en feilbestilling på NSB sine nettsider og bestilte to miniprisbilletter i stedet for èn. Ringte NSB og ifølge dem har jeg ingen angrerett bortsett fra fire timer etter at billettene ble kjøpt, eller så må jeg avbestille. Er dette riktig? Jeg har enda ikke betalt for billettene, så det høres litt rart ut at jeg ikke skal ha noen rettigheter når jeg enda ikke har gjennomført kjøpet. Har NSB rett i dette spørmålet eller må jeg som kunde eller forbruker bare ta tapet?

Les mer

Forbrukerklage – gratis saksbehandling i klagenemnder

Publisert: 13.08.2015

Det offentlige Forbrukertvistutvalget har myndighet til å avgjøre tvister om forbrukeres kjøp av varer og tjenester. I tillegg har en rekke bransjer egne klagenemnder der Forbrukerrådet er representert. Saksbehandlingen er gratis for forbrukere.

Les mer

Forbrukerklage – egen ordning for forbrukerklage i EU

Publisert: 12.08.2015

Stadig flere handler i utlandet via Internett eller på utenlandsreiser. Forbrukernes rettigheter er avhengig av hvor varen er kjøpt. Det store skillet går mellom varer kjøpt i EU-land og varer kjøpt i land utenfor EU.

Les mer

Personvern – strenge regler for personvern

Publisert: 12.08.2015

Personopplysningsloven gir strenge regler for personvern. Kredittsjekk uten saklig grunn og arbeidsgivere som urettmessig sjekker ansattes personlige e-post, er eksempler på brudd på personvernet.

Les mer

Nettauksjon – ingen angrerett på nettauksjoner

Publisert: 12.08.2015

Angrerettsloven gjelder ved kjøp av varer i nettbutikker, men ikke hvis du kjøper brukte gjenstander gjennom nettauksjoner.

Les mer

Nettpoker – er det lov med nettpoker?

Publisert: 05.08.2015

I Norge er det forbud mot nettpoker. Likevel forekommer spillet, og du kan til og med se reklame for nettpoker på norskspråklig fjernsyn. Det er juridisk uklarhet rundt nettpoker, også når det gjelder kredittgjeld og skatteplikt.

Les mer

Ulovlig nedlasting – det kan bli dyrt med ulovlig nedlasting

Publisert: 05.08.2015

Hvis du laster ned musikk og film fra Internett eller bruker andres dataprogram, bilder og tekster uten tillatelse, risikerer du å måtte betale dyrt.

Les mer