Handle på Internett

Må betale for returseddel

Publisert: 16.09.2019

Jeg har nylig kjøpt en vare via en interiørbutikk på nett. Jeg ønsker nå å returnere denne varen. Det fulgte ikke med et returskjema i mottatt pakke. Når jeg leser på vilkår siden til nettbutikken står det at jeg må varsle leverandør før jeg returnerer varene og det koster 99,- å få returseddel tilsendt. I tillegg må jeg betale for returkostnader når jeg sender pakken tilbake. Er det riktig at jeg skal betale 99,- for å få ettersendt en returseddel? Burde ikke den ha ligget med pakken?

Les mer

Hvem har ansvaret for å betale nettbestilling?

Publisert: 09.09.2019

Hvis man bestiller noe på nett. Så blir to parter enige om at ene skal få varen, den andre betale. Bestilles i navnet til den som skal få varen for at det kommer til riktig adresse. Hvis den andre parten plutselig ikke skulle betale for seg, vil det da gå utover den som bestilte og fikk varen? Eller er det den som faktura/betalingskrav som vil få purringer eller inkasso om det skulle skje? Eller må den parten som fikk varene levere tilbake?

Les mer

Kan selger utstede faktura som er tilbakedatert?

Publisert: 03.05.2018

Hvis man har en avtale om 14 dagers betalingsfrist ved kjøp av varer på nett, kan selgeren oppgi fakturadato flere dager før den utstedes? Fakturaen er mottatt elektronisk på e-post.

Les mer

Forbrukerklage – gratis saksbehandling i klagenemnder

Publisert: 13.08.2015

Det offentlige Forbrukertvistutvalget har myndighet til å avgjøre tvister om forbrukeres kjøp av varer og tjenester. I tillegg har en rekke bransjer egne klagenemnder der Forbrukerrådet er representert. Saksbehandlingen er gratis for forbrukere.

Les mer

Forbrukerklage – egen ordning for forbrukerklage i EU

Publisert: 12.08.2015

Stadig flere handler i utlandet via Internett eller på utenlandsreiser. Forbrukernes rettigheter er avhengig av hvor varen er kjøpt. Det store skillet går mellom varer kjøpt i EU-land og varer kjøpt i land utenfor EU.

Les mer

Angrerett – forbrukere har angrerett ved netthandel

Publisert: 05.08.2015

Forbrukere som har inngått en kjøpsavtale ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler, har som hovedregel angrerett etter reglene i angrerettloven. Dette innebærer at du som forbruker kan ombestemme deg også etter at varen er levert.

Les mer