Angrefrist

Angrerett på medlemskap hos treningsstudio

Publisert: 16.01.2020

Jeg undertegnet en kjøpskontrakt i et treningsstudio i går. Jeg leste ikke gjennom kontrakten før jeg kom hjem. Der står det at jeg ikke kan løses fra kontrakten uten å måtte betale hele årsbeløpet. Hva med angrefristen her?

Les mer

Får ikke byttet varer kjøpt på Black Friday

Publisert: 09.12.2019

Kort fortalt. Handlet en olivenolje redusert med 30 prosent og noe annet som var innpakket i glass til ordinær pris på Black friday. Handlet på butikk hvor de ansatte hevder er en privat eid butikk. Når jeg idag onsdag 4 des. går tilbake med varene og medfølgende kvittering og ønsker å returnerer for å få pengene tilbake. Varene har selvsagt ikke blitt åpnet. Jeg kunne ikke få bytte dem mot kvitteringen fordi det var en privateid butikk. Er dette lov ifølge kjøpsloven?

Les mer

Må betale for avbestilt russelogo

Publisert: 25.11.2019

Bestilte russelogo over nett. Ringte så selskapet for å avbestille logoen, fordi vi jeg fant et selskap med gunstigere priser. I ettertid har selskapet ringt meg og sagt at logoen måtte avbestilles over mail og fikk beskjed om å betale 5000 kr. Produktet var i tillegg langt unna det vi hadde bestilt i første omgang.

Les mer

Må betale deler av avbestilt sofa

Publisert: 03.09.2019

Har bestilt en sofa for 2 uker siden, med 6 uker leveringstid. Spurte i dag om jeg kunne avbestille den da jeg angret. Fikk da beskjed om at jeg må betale kr. 2000 kr. Jeg har ikke skrevet under på noe papirer. Må jeg betale dette?

Les mer

Angrer på bud på Finn.no

Publisert: 25.03.2018

La inn et bud på Finn på en sofa til kr 7500. Angret og ga beskjed at det ble ikke noe kjøp likevel. Selger vil ikke godta det og mener eg må hente sofaen og betale henne de 7500 kr. Er det ikke lov å angre?

Les mer

Feilbestilling hos NSB

Publisert: 13.02.2018

Jeg gjorde en feilbestilling på NSB sine nettsider og bestilte to miniprisbilletter i stedet for èn. Ringte NSB og ifølge dem har jeg ingen angrerett bortsett fra fire timer etter at billettene ble kjøpt, eller så må jeg avbestille. Er dette riktig? Jeg har enda ikke betalt for billettene, så det høres litt rart ut at jeg ikke skal ha noen rettigheter når jeg enda ikke har gjennomført kjøpet. Har NSB rett i dette spørmålet eller må jeg som kunde eller forbruker bare ta tapet?

Les mer

Angrefrist på nettdatingside

Publisert: 18.10.2017

Spørsmål om angrefrist: Jeg tegnet et prøveabonnement på en datingtjeneste, som varte 5 dager og kostet noen få kroner. Etter 5 dager ble prøveabonnementet automatisk oppgradert til et tremånedersabonnement som kostet mye. De hadde informert meg (med liten skrift...) da jeg tegnet prøveabonnement om at denne oppgraderingen skulle skje. Jeg ønsker å bruke angreretten på oppgraderingen. Prøveabonnementet ville jeg ha, men ikke oppgraderingen. Spørsmålet er: fra hvilken dato gjelder angrefristen?

Les mer

Forbrukerklage – gratis saksbehandling i klagenemnder

Publisert: 13.08.2015

Det offentlige Forbrukertvistutvalget har myndighet til å avgjøre tvister om forbrukeres kjøp av varer og tjenester. I tillegg har en rekke bransjer egne klagenemnder der Forbrukerrådet er representert. Saksbehandlingen er gratis for forbrukere.

Les mer

Forbrukerklage – egen ordning for forbrukerklage i EU

Publisert: 12.08.2015

Stadig flere handler i utlandet via Internett eller på utenlandsreiser. Forbrukernes rettigheter er avhengig av hvor varen er kjøpt. Det store skillet går mellom varer kjøpt i EU-land og varer kjøpt i land utenfor EU.

Les mer

Angrerett – forbrukere har angrerett ved netthandel

Publisert: 05.08.2015

Forbrukere som har inngått en kjøpsavtale ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler, har som hovedregel angrerett etter reglene i angrerettloven. Dette innebærer at du som forbruker kan ombestemme deg også etter at varen er levert.

Les mer