Emneord: Erstatning

Uenighet om årsaker til yrkessykdom

Oppdatert 18.09.2013 | Emner: Personskader , Erstatning

Du må oppfylle en lang rekke kriterier for å få godkjent en sykdom som yrkessykdom. Sykdommen kan oppstå lenge etter at arbeidsforholdet er avsluttet. Det blir ofte tvister om hvorvidt en sykdom skyldes skadelig påvirkning på arbeidsplassen.

Les mer om årsak til yrkessykdom

Kan forsikringsselskapet redusere erstatningen?

Oppdatert 21.08.2014 | Emner: Forsikringer , Forsikringsoppgjør , Erstatning , Skadeoppgjør

Nyere rettspraksis viser at det skal mye til før forsikringsselskapet kan redusere eller avslå erstatning fordi forsikringstakeren har vært uaktsom. Det er flere grader av uaktsomhet, og vurderingen vil som regel være basert på skjønn.

Les mer om reduksjon av erstatning

Voldsofre kan få erstatning fra staten

Oppdatert 18.09.2013 | Emner: Personskader , Voldsoffererstatning , Erstatning

Lov om voldsofferstatning gir den som har vært utsatt for vold, rett til erstatning. Erstatningen utbetales av staten, som igjen krever inn pengene fra den som er dømt for vold. Ordningen betyr at voldsofre slipper å forholde seg til gjerningsmannen.

Les mer om voldsoffererstatning

Vanskelige forsikringsoppgjør etter brann

Oppdatert 18.09.2013 | Emner: Forsikringer , Forsikringsoppgjør , Skjønnsmessig vurdering , Erstatning , Skadeoppgjør

Etter en brann vil det noen ganger oppstå uenighet mellom forsikringsselskapet og forsikringstakeren. Uenigheten kan gjelde årsaken til brannen, omfanget av skadene og i hvilken grad forsikringstakeren har ansvar for brannen.

Les mer om forsikringsoppgjør etter brann

Pass på meldefristen ved forsikringskrav

Oppdatert 18.09.2013 | Emner: Forsikringer , Meldefrist , Forsikringskrav , Opplysningsplikt , Erstatning

Forsikringsavtaleloven sier at du mister retten til erstatning hvis du er for sent ute med å melde ditt krav til forsikringsselskapet. Det er en del konflikter om meldefrister, og du bør ikke automatisk godta en påstand om at kravet er meldt inn for sent.

Les mer om meldefrist ved forsikringskrav

Pass på klagefristen ved kjøp av vare eller tjeneste

Oppdatert 21.08.2014 | Emner: Kjøp, salg og leie , Heve boligkjøp , Reklamere boligkjøp , Kjøp og salg , Reklamasjon , Klagefrist , Kjøp av brukte gjenstander , Kjøp av nye gjenstander , Forsikringer , Meldefrist , Forsikringskrav , Erstatning

Hvis du oppdager feil eller mangler ved en vare eller tjeneste, må du ta mangelen opp med selgeren innen rimelig tid. Mange forbrukere taper sine rettigheter fordi de klager for sent, og advokatenes råd er å klage så snart du oppdager problemet.

Les mer om klagefrist på varekjøp

Treff i Finn advokat

Totalt 1052 advokater innen Erstatning.