Emneord: Forsikringer

Kan forsikringsselskapet redusere erstatningen?

Oppdatert 21.08.2014 | Emner: Forsikringer , Forsikringsoppgjør , Erstatning , Skadeoppgjør

Nyere rettspraksis viser at det skal mye til før forsikringsselskapet kan redusere eller avslå erstatning fordi forsikringstakeren har vært uaktsom. Det er flere grader av uaktsomhet, og vurderingen vil som regel være basert på skjønn.

Les mer om reduksjon av erstatning

Flere boligsalg havner i retten

Oppdatert 21.08.2014 | Emner: Eierskifteforsikring , Kjøp og salg , Forsikringer

Når det oppstår tvister om boligsalg, er det ofte lav terskel for å gå til rettssak. Advokatene opplever at flere tvister om boligkjøp havner i retten i dag enn tidligere. For mange kjøpere er selgers forsikringsselskap en krevende motpart.

Les mer om tvister ved boligsalg

Gratis behandling i Finansklagenemnda ved forsikringsoppgjør

Oppdatert 18.09.2013 | Emner: Forsikringer , Forsikringsoppgjør , Meldefrist

Hvis du mener det er gjort en feil, eller er misfornøyd med forsikringsoppgjøret, kan du klage til Finansklagenemnda. Behandlingen i nemnda er gratis. Avgjørelsene er ikke bindene for partene, men erfaringen viser at de fleste slår seg til ro med nemndas beslutninger.

Les mer om klage på forsikringsoppgjør

Vanskelige forsikringsoppgjør etter brann

Oppdatert 18.09.2013 | Emner: Forsikringer , Forsikringsoppgjør , Skjønnsmessig vurdering , Erstatning , Skadeoppgjør

Etter en brann vil det noen ganger oppstå uenighet mellom forsikringsselskapet og forsikringstakeren. Uenigheten kan gjelde årsaken til brannen, omfanget av skadene og i hvilken grad forsikringstakeren har ansvar for brannen.

Les mer om forsikringsoppgjør etter brann

Pass på meldefristen ved forsikringskrav

Oppdatert 18.09.2013 | Emner: Forsikringer , Meldefrist , Forsikringskrav , Opplysningsplikt , Erstatning

Forsikringsavtaleloven sier at du mister retten til erstatning hvis du er for sent ute med å melde ditt krav til forsikringsselskapet. Det er en del konflikter om meldefrister, og du bør ikke automatisk godta en påstand om at kravet er meldt inn for sent.

Les mer om meldefrist ved forsikringskrav

Pass på klagefristen ved kjøp av vare eller tjeneste

Oppdatert 21.08.2014 | Emner: Kjøp, salg og leie , Heve boligkjøp , Reklamere boligkjøp , Kjøp og salg , Reklamasjon , Klagefrist , Kjøp av brukte gjenstander , Kjøp av nye gjenstander , Forsikringer , Meldefrist , Forsikringskrav , Erstatning

Hvis du oppdager feil eller mangler ved en vare eller tjeneste, må du ta mangelen opp med selgeren innen rimelig tid. Mange forbrukere taper sine rettigheter fordi de klager for sent, og advokatenes råd er å klage så snart du oppdager problemet.

Les mer om klagefrist på varekjøp