Hopp direkte til innhold - Hopp direkte til Søk

Advokat, advokathjelp - finn advokat i Oslo, Bergen, Trondheim m.m

Pass på klagefristen ved kjøp av vare eller tjeneste

Hvis du oppdager feil eller mangler ved en vare eller tjeneste, må du ta mangelen opp med selgeren innen rimelig tid. Mange forbrukere taper sine rettigheter fordi de klager for sent, og advokatenes råd er å klage så snart du oppdager problemet.

Oppdatert 21.08.2014 | Emner: Kjøp, salg og leie , Heve boligkjøp , Reklamere boligkjøp , Kjøp og salg , Reklamasjon , Klagefrist , Kjøp av brukte gjenstander , Kjøp av nye gjenstander , Forsikringer , Meldefrist , Forsikringskrav , Erstatning

Innhold

  1. Klagefrist på to måneder 
  2. Send en skriftlig klage
  3. Huskeliste for en klagesak på vare eller tjeneste 
  4. Hjemforsikringen dekker advokathjelp

Ved feil eller mangler ved varer eller tjenester kan du ha du krav på at selgeren omleverer, retter feil/mangel, gir prisavslag, gir erstatning, og/eller du kan kreve kjøpet hevet. Som forbruker kan du velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Hvis selgeren sørger for retting/omlevering kan du ikke kreve prisavslag eller heving. Slik retting skal skje uten kostnad for forbruker - og innen rimelig tid. Hvis du blir avskåret fra å bruke tingen i mer enn én uke, kan du kreve å få stilt ertatningsgjenstand til rådighet for selgers regning. Hvis varen ikke rettes eller omleveres, kan du kreve passende prisavslag eller heve avtalen, såfremt ikke mangelen er ubetydelig.

Klagefrist på to måneder 

Du må klage innen rimelig tid. Etter forbrukerkjøpsloven har du minst to måneder fra du oppdaget mangelen. Men både du og selgeren vil som regel være tjent med raskest mulig reaksjon. Du kan klage selv om du er usikker på nøyaktig hvor feilen ligger og hvem som har ansvaret for den. En slik foreløpig klage må snarest mulig følges opp av en mer spesifisert klage.

Send en skriftlig klage

Hvis du klager muntlig i første omgang, er det viktig å følge opp med en skriftlig klage med en svarfrist for selger. Mange forbrukere som kun har klaget muntlig, har opplevd at selgeren benekter å ha mottatt klagen. Hvis selgeren ikke svarer innen den fristen du har satt, bør du sende den skriftlige klagen rekommandert.   Klagen må alltid sendes innen rimelig tid, men i tillegg er det viktig å overholde lovens absolutte klagefrister. Hovedregelen er at klagen må sendes senest to år etter at du overtok varen eller fikk tjenesten levert. Hvis en vare eller håndverkertjeneste er ment å holde vesentlig lenger enn to år, samt ved arbeid på fast eiendom, er fristen for å klage fem år etter at du fikk varen/tjenesten levert. For tjenester som ikke er omfattet av håndverkertjenesteloven, kan det være andre frister. Fristen på fem år for varekjøp gjelder som regel kapitalvarer som biler, hvitevarer, radio/TV og byggevarer. Høyesterett har fastslått at også mobiltelefoner har 5 års reklamasjonsfrist.

Huskeliste for en klagesak på vare eller tjeneste 

Advokater med erfaring i å bistå forbrukere ved klager på varer eller tjenester, anbefaler å bruke følgende huskeliste til hjelp ved en klagesak:

  • Send klagen så fort som mulig, og gi selgeren en frist til å svare, for eksempel 14 dager.
  • Gi selgeren et varsel om hvordan du vil håndtere saken videre hvis han eller hun ikke svarer innen fristen. Informer om at passivitet fra selgers side vil føre til økte kostnader, for eksempel renter og utgifter til juridisk bistand.
  • Beskriv feilen eller mangelen, og presiser hva du holder selgeren ansvarlig for.
  • Tilby selgeren eller en sakkyndig å vurdere feilen eller mangelen.
  • Gi et overslag over mangelens verdi.
  • Hvis noe må repareres, må du få frem at selger må gi tilbakemelding innen fristens utløp hvis han ønsker å utbedre feilen eller mangelen. Du må reklamere før du selv kan reparere feilen.
  • Hvis selgeren ikke gir deg en ny vare, reparerer varen eller erstatter ditt tap, bør du kontakte Forbrukerrådet, advokat eller rettshjelper.
  • Engasjer en sakkyndig til å vurdere feilen eller mangelen hvis dette er nødvendig. Vær klar over det kan bli diskusjon om hvem som skal betale utgiftene til sakkyndig.

Hjemforsikringen dekker advokathjelp

Hvis varen eller tjenesten du har kjøpt ikke er spesielt kostbar, lønner det seg å håndtere saken selv. Forbrukerrådets hjemmeside gir deg gode råd om reklamasjons- og klagefrister og klagemuligheter.   Når du oppdager feil eller mangler på dyre kapitalvarer som bil og båt, eller opplever at håndverkstjenester ikke er utført etter avtalen, kan det være regningssvarende å rådføre seg med advokat. Har du forberedt deg godt, vil en time hos advokat ofte være tilstrekkelig og en god investering i en mer effektiv saksgang. I mange saker vil et brev fra en advokat sette fortgang i saken og bidra til en løsning.   De fleste vanlige hjemforsikringer inkluderer en rettshjelpsforsikring som i utgangspunktet dekker advokatutgifter i forbindelse med ulike tvister, også tvister som ikke er knyttet til boligen din. De fleste bil- og båtforsikringer dekker juridisk hjelp ved tvister. Diskusjoner om mangler og forsinkelser ved varekjøp er gjerne omfattet av rettshjelpsforsikringen. Hvilke typer tvister de ulike forsikringene omfatter kan variere, og du bør sjekke hvilke tvister forsikringen dekker. De fleste forsikringer har en egenandel og en maksimal grense for hvor store rettshjelpsutgifter forsikringsselskapet betaler. Spør forsikringsselskapet dersom du er i tvil.   Forsikringen dekker som regel utgifter til advokat, rettsgebyrer, sakkyndige og vitner i forbindelse med en tvist. Du får ikke dekket omkostninger du har hatt før du er havnet i en tvist. I de fleste tilfeller regnes en klagesak som en tvist når kravet ditt blir avvist av selger.

Les mer: Dine forsikringer

Relaterte artikler

Egen ordning for forbrukerklager i EU

Oppdatert 02.10.2014 | Emner: Kjøp, salg og leie , Reklamasjon , Klagefrist , Handle på Internett , Angrefrist , Kjøp av tjenester , Kjøp av brukte gjenstander , Kjøp av nye gjenstander , Rett til å holde tilbake betaling

Stadig flere handler i utlandet via Internett eller på utenlandsreiser. Forbrukernes rettigheter er avhengig av hvor varen er kjøpt. Det store skillet går mellom varer kjøpt i EU-land og varer kjøpt i land utenfor EU.

Les mer om forbrukerklage i EU

Billig saksbehandling i klagenemnder

Oppdatert 18.09.2013 | Emner: Kjøp, salg og leie , Reklamasjon , Klagefrist , Handle på Internett , Angrefrist , Kjøp av tjenester , Kjøp av brukte gjenstander , Kjøp av nye gjenstander , Rett til å holde tilbake betaling

Det offentlige Forbrukertvistutvalget har myndighet til å avgjøre tvister om forbrukeres kjøp av varer og tjenester. I tillegg har en rekke bransjer egne klagenemnder der Forbrukerrådet er representert. Saksbehandlingen er gratis for forbrukere.

Les mer om forbrukerklager

Pass på meldefristen ved forsikringskrav

Oppdatert 02.10.2014 | Emner: Forsikringer , Meldefrist , Forsikringskrav , Opplysningsplikt , Erstatning

Forsikringsavtaleloven sier at du mister retten til erstatning hvis du er for sent ute med å melde ditt krav til forsikringsselskapet. Det er en del konflikter om meldefrister, og du bør ikke automatisk godta en påstand om at kravet er meldt inn for sent.

Les mer om meldefrist ved forsikringskrav

Forsinkelsesrente ved sen betaling

Oppdatert 02.10.2014 | Emner: Kjøp, salg og leie , Kjøp av tjenester , Kjøp av brukte gjenstander , Kjøp av nye gjenstander

Dersom du betaler en faktura for sent, kan kreditor kreve såkalt forsinkelsesrente.

Les mer om forsinkelsesrente ved sen betaling

Mange tvister om bilkjøp

Oppdatert 02.10.2014 | Emner: Kjøp, salg og leie , Reklamasjon , Kjøp av brukte gjenstander , Rett til å holde tilbake betaling

Feil eller mangler ved bilkjøp topper Forbrukerrådets liste over klagesaker, deretter følger leie av boliger og kjøp av mobiltelefoner. Som forbruker har du krav på at den varen eller tjenesten du kjøper skal være i tråd med det du avtalte med selgeren.

Les mer om tvister ved bilkjøp

Klaget for sent på feil på bolig

Oppdatert 02.10.2014 | Emner: Bolig og hytte , Heve boligkjøp , Reklamere boligkjøp , Kjøp og salg

Marte kjøpte en bolig med en mangel hun var klar over, og to feil hun først oppdaget etter at hun hadde kjøpt boligen. Hun krevde full erstatning, men da saken endte i retten fikk hun bare erstatning for en av de tre manglene.

Les mer om klage på bolig

Treff i Finn advokat

Totalt 1777 advokater innen Kjøp, salg og leie.

Til toppen
Utgiver:
Den norske Advokatforening
Org.nr:
936575668
Adresse:
Kristian Augusts gate 9, 0164 Oslo
Telefon:
22 03 50 50
Ansvarlig redaktør:
Merete Smith
Redaktør:
Baard Amundsen
Fagredaktør:
Per Racin Fosmark
Webredaktør:
Pål Vegar Binde
Advokatforeningen
Alt materiale på disse nettsider er opphavsrettslig beskyttet