Forsinkelsesrente ved sen betaling

Dersom du betaler en faktura for sent, kan kreditor kreve såkalt forsinkelsesrente.

Oppdatert 22.10.2014 | Emner: Kjøp, salg og leie , Kjøp av tjenester , Kjøp av brukte gjenstander , Kjøp av nye gjenstander

Myndighetene fastsetter satsen for forsinkelsesrente for et halvt år av gangen.

Er det ikke avtalt betalingsfrist, løper forsinkelsesrenten fra en måned etter at du har fått krav om å betale.

Billig saksbehandling i klagenemnder

Oppdatert 22.10.2014 | Emner: Kjøp, salg og leie , Reklamasjon , Klagefrist , Handle på Internett , Angrefrist , Kjøp av tjenester , Kjøp av brukte gjenstander , Kjøp av nye gjenstander , Rett til å holde tilbake betaling

Det offentlige Forbrukertvistutvalget har myndighet til å avgjøre tvister om forbrukeres kjøp av varer og tjenester. I tillegg har en rekke bransjer egne klagenemnder der Forbrukerrådet er representert. Saksbehandlingen er gratis for forbrukere.

Les mer om forbrukerklager

Egen ordning for forbrukerklager i EU

Oppdatert 02.10.2014 | Emner: Kjøp, salg og leie , Reklamasjon , Klagefrist , Handle på Internett , Angrefrist , Kjøp av tjenester , Kjøp av brukte gjenstander , Kjøp av nye gjenstander , Rett til å holde tilbake betaling

Stadig flere handler i utlandet via Internett eller på utenlandsreiser. Forbrukernes rettigheter er avhengig av hvor varen er kjøpt. Det store skillet går mellom varer kjøpt i EU-land og varer kjøpt i land utenfor EU.

Les mer om forbrukerklage i EU

Forbrukere har angrerett ved netthandel

Oppdatert 10.10.2014 | Emner: Kjøp, salg og leie , Reklamasjon , Handle på Internett , Angrefrist , Kjøp av tjenester , Kjøp av nye gjenstander

Forbrukere som har inngått en kjøpsavtale ved fjernsalg eller salg utenom faste forretningslokaler, har som hovedregel angrerett etter reglene i angrerettloven. Dette innebærer at du som forbruker kan ombestemme deg også etter at varen er levert.

Pass på klagefristen ved kjøp av varer eller tjeneste

Oppdatert 22.10.2014 | Emner: Kjøp, salg og leie , Heve boligkjøp , Reklamere boligkjøp , Kjøp og salg , Reklamasjon , Klagefrist , Kjøp av brukte gjenstander , Kjøp av nye gjenstander , Forsikringer , Meldefrist , Forsikringskrav , Erstatning

Hvis du oppdager feil eller mangler ved en vare eller tjeneste, må du ta mangelen opp med selgeren innen rimelig tid. Mange forbrukere taper sine rettigheter fordi de klager for sent, og advokatenes råd er å klage så snart du oppdager problemet.

Les mer om klagefrist på varekjøp

Mange tvister om bilkjøp

Oppdatert 02.10.2014 | Emner: Kjøp, salg og leie , Reklamasjon , Kjøp av brukte gjenstander , Rett til å holde tilbake betaling

Feil eller mangler ved bilkjøp topper Forbrukerrådets liste over klagesaker, deretter følger leie av boliger og kjøp av mobiltelefoner. Som forbruker har du krav på at den varen eller tjenesten du kjøper skal være i tråd med det du avtalte med selgeren.

Les mer om tvister ved bilkjøp

Treff i Finn advokat

Totalt 1780 advokater innen Kjøp, salg og leie.